Vägen mot toppform...

Efter tjejkvällen i fredags blev det bara lite skytte på lördagseftermiddagen, men på söndagen var det dags för träning igen. Det blev ca tre timmars kajakpaddling i vacker kvällssol, men eftersom jag fortfarande inte hittat den optimala tekniken var jag rätt slut i armarna när jag och sambon kommit iland... Träningsvärken i ryggen dagen efter hintar om att jag i alla fall börjar närma mig bättre teknik. (Bilden är från förra sommaren)

284952-6

I måndags fick jag mitt nya gymprogram av kollegan A som jag anlitat som PT/blåslampa. Att träna på gym har inte varit min starka sida. De gånger jag pallrat mig dit har jag använt mig av de maskiner jag behärskat utan att haft något mål med övningarna eller passen. Ingen genomtänkt strategi där inte! För att få fart på träningen bad jag A lägga upp ett program så att jag vet vad jag ska göra varje gång jag går upp på gymmet och dessutom instruerade han mig hur jag ska utföra de olika övningarna på bästa sätt. Resultatet blev ett schema med tre olika pass, där varje pass består av åtta moment som utförs som cirkelträning - 30 sekunders träning med 30 sekunders vila - 4  varv. Med uppvärmning och samtliga moment är gymträningen klar på ca 45 minuter. Svettigt blir det vill jag lova och pulsen hålls igång. Innan måndagens gympass blev det en omgång med stavgång i backe, så där fick konditionen sitt också. Stavgång i backe kan jag verkligen rekommendera - det är enkelt, skonsamt för kroppen och ger verkligen kroppen och kondition en omgång.

Tisdag var vilodag, onsdag var löpdag med sambon och hunden. Det blev 55 minuters löpning på stigar i ett närliggande naturreservat och jag kunde hålla ett högre tempo än vid förra löp-passet så det kändes jättebra. Även om sambon periodvis sprang omkring i skogen som Johnny Depp i "Pirates of the Caribbean", med armar och ben fladdrande. Han tyckte visst inte att det var lika jobbigt som jag gjorde... Erkänner att det var något psykande!

Torsdag var vilodag (då är det endast långa hundpromenader på schemat) och igår var det åter dags för en omgång med stavgång i backe med efterföljande cirkelträning i gymmet. Fokus detta pass var träning av överkroppen och visst har jag träningsvärk i mina stackars armar idag!

Äntligen har jag kommit igång med träningen på allvar igen och det märks redan lite effekt genom att kroppen känns fastare. Det är en väldigt skön känsla! Det är ju förstås en väldigt skön känsla att jag nu kan jaga på sambon lite när jag tränat mer än honom, när det så länge varit han som försökt jaga ut mig för träning. (Han ligger fortfarande ett gympass efter mig, trots att han klev upp imorse för en löprunda, medan jag fortfarande sov  ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0