Kroppsförändringar

Det händer ett och annat med kroppen under en fjällvandring. Ben-, mag- och ryggmuskler får sig t.ex. en genomkörare av att bära ryggsäck i sisådär tio dagar. Tältturer ger helt enkelt en del styrketräning.

En annan fiffig bieffekt är att det blir en synbar minskning av "fluffet". Kroppen är ju inte van vid att släpa omkring på en massa extra kilon backe upp och backe ned och förbränner därför betydligt mer än sittandes på rumpan framför "analys i flera variabler". Ett rykte om en gammal känd politiker säger att han, tillsammans med sin fru, använde årliga fjällvandringar som effektiva bantningskurer. Nu skulle jag ju bli fullkomligt ohanterlig om vi gjorde på samma sätt - att dela på en portion mat istället för att få varsin - så för att sambon inte ska riskera liv och hälsa snålar vi inte på matransonerna...

Det var en annan effekt som jag däremot inte hade räknat med. Sambon lovade regn och pissväder hela vandringen så jag lämnade helt sonika solskyddsfaktorn hemma. Den kropp som normalt är så blek att den nästan är genomskinlig har nu en delvis annorlunda färgläggning. Tänk er brunbrända ben. Tänk er sedan ett par kritvita shorts och ett par kritvita strumpor, långt uppdragna på benen. Upptill en matchande lika vit t-shirt. Jag presenterar; en bild av undertecknad utan kläder. Ja, det är ju inte det vackraste jag sett om vi säger så, men jag håller tummarna för att den värsta kontrasten lagt sig framåt vintern...



Den som ändå...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0