Storfuskare av rang

Killen som satt bredvid mig på tentan har suttit bredvid mig förut i MA10 (mattetentasalen nr 1). Vi verkar båda ha en förkärlek för "nedre inre hörnet" som förstahandsval på lokaliseringen av skrivbord och hård, obekväm stol. Killen började plugga till maskiningenjör tre år efter att jag satt min fot i Lund för första gången, men jag har en känsla av att han gjort fler försök på matten än mig...

Är man så tjenis med tentavakterna att tanten med lila hår delar med sig av sin medhavda matsäck så antar jag att lite genvägar är tillåtna.

Nej, det var orättvist av mig. Lite genvägar är inte ens i närheten av sanningen. Den här killen tog så många genvägar att den enda snabbare rutten hade varit att ha med sig själva lösningarna till den aktuella tentan. Han satt med ett par tjocka luntor innehållande matematikinstitutionens lösningar på gissningsvis 6-8 tidigare tentor. (Det är inte tillåtet med några som helst hjälpmedel på mattetentorna...)

Jag önskar att jag kunde säga att killen åtminstone var diskret i sitt fuskande, men icke. Han var desperat som få. Fusket var så uppenbart att vem som helst som tagit en lite närmare titt på hans skrivbord sett vad han höll på med.

Själv satt jag i fem timmar och funderade på om jag skulle säga till en vakt eller om jag skulle låta bli. En enstaka formel hade jag kunnat köpa, men fusk i denna omfattning? Själv har jag slitit som ett djur för att bli klar med eländesmatten - ska någon annan då få åka räkmacka genom hela skiten??

 Vad säger ni? Borde jag uppmärksammat någon på fusket?

Kommentarer
Postat av: m

misstänker att detta är en man som kommer att klättra på andra resten av livet och kommer att sitta där med hög lön. Efter många år så kommer en journalist på att han fifflat med räkenskaperna och det blir en massa rabalder i nyheterna. Han avgår med hög fallskärm och efter ytterligare några år så

får han ett nytt toppjobb. Slutar livet med en hjärtinfarkt. Har jag fel ?????

2008-12-18 @ 09:25:21
Postat av: m

P.S. Sen ligger han där i sin säng och förstår ej varför just han drabbas, han som har varit så skötsam i hela sitt liv.

eller så var det något med mackan som han fick av tentavakten

eller.....

2008-12-18 @ 09:44:06
Postat av: matte-coachen

Tänk om tentavakterna såg vad han gjorde och lät det pågå för att slippa se honom där igen? ;-)



Nä, fusk är inte kul. Men jag vet inte hur du skulle ha gjort för att uppmärksamma det utan att sabotera/störa skrivandet av din egen tenta. Kanske kunde du ha sagt något när du lämnade in (om han fortfarande satt kvar då - dock inte troligt med tanke på att han redan hade "facit")

2008-12-18 @ 17:24:49
Postat av: Veronica

Han satt faktiskt kvar tiden ut. Han hade stora problem trots fusket - färdiga lösningar hjälper inte så mycket om man inte förstår vad det är frågan om.

2008-12-19 @ 14:46:18
URL: http://softshell.blogg.se/
Postat av: comvidare

Jag vet inte, det är verkligen inte ditt jobb att vara tentavakt. Och man kan nog misstänka att hans fusktaktik inte varit så framgångsrik med tanke på att han sitter på en omtenta. Jag tror han faller under kategorin "självsanering".



Eventuellt skulle jag sagt till vakten när jag själv var på väg ut. Inte mitt i mitt eget tentaskrivande, för då skulle min koncentration störas ännu mer. Sätta dit fuskare är annars en skön känsla.

2008-12-21 @ 00:49:05
URL: http://comvidare.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0