Elvamånadersångest

Eller inte.

Jag hade påbörjat ett inlägg som handlade om att min tjänstledighet snart är slut och att jag borde börja fundera på framtiden. Det skulle mest handla om att jag inte kommit så långt i planeringen av mina målsättningar som jag önskat.
Det var i lördags, nu är det de första skälvande minuterna av onsdag.

Söndag. Åker på visning av intressant hus på förmiddagen. Konstaterar att huset blev ännu mer intressant. Kommer hem efter lunch och försöker desperat förbereda ett större litteraturseminarium, frågorna till seminariet ska vara klara måndag 09.00 (Vid hemkomst från visningen är sju av de tretton (engelskspråkiga) vetenskapliga artiklarna ännu inte lästa. Ett icke helt enkelt uppdrag när tankarna vandrar iväg på husköp). Kastar in ett bud på huset. Läser artiklar och mailar iväg mina frågor kl. 03.30.

Måndag. Sovmorgon. Beslutade att sju timmars sömn nog behövdes för att kunna ägna dagen åt tentaplugg. Efter promenad med hunden och frukost får jag veta att vi är de enda (!) som lagt bud på huset. Ägnar några timmar åt att reda ut vad det här med lagfart, pantbrev, bolån, handpenning, mäklare, besiktningman och regler kring bygglov betyder. Och så några diverse andra frågor som dyker upp inför mitt livs första (eventuella) bostadsköp... Konstaterar när det börjar bli middagstid att jag ännu inte öppnat boken som jag ska tenta av ungefär ett dygn senare. Läser en fjärdedel av boken innan jag beslutar mig för att gå och lägga mig i tid så att jag är utvilad.

Tisdag. Vaknar. Kliver upp 06.30 efter att jag inte sovit en blund - adrenalinet började pumpa runt midnatt. Är inne i stan innan 8 för ett mycket intressant möte. Klar 09.30. Åter hemma strax efter 10. Möter mäklare i lägenheten och diskuterar bostadsförsäljning/köp till kvart i tolv. Kastar i mig och sambon någon slags föda och lämnar lägenheten vid halv ett. Kommer till seminariet på målsnöret - vi ramlar in i lokalen exakt på utsatt tid. Intensiva diskussioner, men vi lämnar strax efter utsatt sluttid eftersom de andra drar över. Sambon tar över bilnycklarna av säkerhetsskäl. Kommer hem och försöker ställa in den numera insomnade hjärnan på att jag ska skriva tenta. Väcker hjärnan med adiabatiska processer, frontsystem, uppkomst av vind och hur man gör väderprognoser samtidigt som sambon häller i mig en redbull och matar mig med rostat bröd med sirap. (En sockerchock kanske kan fungera....) Lyckas få i mig tre brödskivor till middag. Åker hemifrån 40 minuter senare och ramlar in på tentan strax innan den börjar. Klar omkring 20.30. Kommer hem och tar över telefonluren från sambon, pratar en stund med mamma. Blir sjukt trött men ringer ett viktigt samtal. Kroppen slutar fungera. Ligger över soffan och soffbordet och ber sambon hälla upp en stadig whiskey. Skyller på att jag inte vill drabbas av hans förkylning. Den lilla ljuva skotska drycken ger mig kraft nog att hälla upp en ny whiskey. Dimmig i huvudet. Spiller lite på bordet. Glaset blev tomt. Igen. Avslappnad.

Fortfarande ingen annan som lagt bud på huset vi bra gärna vill ha. Sambon har bokat fler möten med mäklare och banker. Vi går igenom taktik inför eventuella scenarion i budgivningen och pratar igenom allt annat som vi inte hunnit diskutera.

Jag har inte hunnit med själv än, men livet verkar kunna ta ordentlig fart på ett par dar!

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Wow, vilka intensiva dagar. Vll ni ha råd/hjälp inför evetuellt husköp så hör av er, det var ju inte så länge sen vi var inne i den karusellen :-)

2008-11-12 @ 18:47:35
Postat av: mor

Även vi har nyss köpt ett hus. Vi hade en lång planering hur vi skulle lägga buden, hur långt vi skulle gå o.s.v. o.s.v. Skyndade mig hem efter jobbet för jag ville ju vara med och bjuda.

" Har mäklaren ringt?"

"ja"

" vad sa han?"

"vi får huset"

"???????"

" vi var de enda som var kvar , alla andra tackade nej innan de bjöd på huset"

Det kändes lite snopet att ha planerat så mycket hur vi skulle bjuda på huset och så blev det inget.

Vi kom över den känslan ganska fort.

2008-11-13 @ 19:01:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0