Framförande av fordon, vintertid?

Ägnade ett par timmar av förmiddagen åt att flytta en väldig massa snö från ett ställe till ett annat ställe. Det var då jag fick höra ett märkligt ljud som var svårt att placera. Ett par vändor med snö senare var ljudet fortfarande kvar. När jag kom runt husknuten ytterligare ett par vändor senare förstod jag var ljudet kom ifrån.
 
En ung kille i bakhjulsdriven skåpbil försöker besegra den lilla, lilla uppförsbacken framför kåken genom att helt enkelt - gasa. Låg växel och mycket gas. Ljudet jag hörde var alltså ljudet från ett fordon som varvas en sisådär 6000 varv under en längre tid. Bakhjulen skapar en isgata i uppförsbacken, men framåt kommer han inte. Står och tittar förundrat på honom en stund och funderar på om jag ska ge honom ett tips eller två, men beslutar mig för att fortsätta med min snöförflyttning.

Nästa gång jag kommer runt husknuten har bilen inte förflyttat sig annat än en viss sidoförflyttning av bakvagnen. Funderar igen på att kanske hjälpa till, men gissar att killen skulle skämmas ihjäl om han fick hjälp av en tjej. Jag lät bli.

Ytterligare några minuter senare lyckas killen till slut gasa sig upp. Väl uppe fortsätter han att gasa så att bakvagnen åker som prästens lilla kråka över vägen fastän marken inte längre lutar.

Nu undrar jag, borde inte anställda hos Posten åtminstone ha grundläggande kunskaper om hur man anpassar körningen till vinterväglag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0