Husbonns åsikt i saken !


Uppsträckning !


Då jag snart hoppas vara innehavare (åtminstone delvis) av ett alldeles riktigt hus och då jag (vilket jag är ensam om i vårt förhållande) högaktar patriarkatets ärorika traditioner och insiktsfulla värderingar väljer jag nu att smaka på det jag hoppas att min kära sambo skall titulera mig i framtiden. "Husbonn" ligger fint på tungan...


Nåväl. För det första har min kära sambo bara två fötter och för det andra har hon skor nog att byta så ofta att risken för fotsvamp torde vara högst försumbar. Vidare kan jag inte se syftet med att ha en garderob man kan gå in i. Det är ju bara ett förvaringsutrymme för textilier. Vidare bör man beakta behovet av lämpliga kvantiteter av klädesplagg. För att förenkla och hjälpa den osäkra kommer jag här att rekommendera en lämplig garderob, anpassad att rymmas i en minimal garderob eller byrå. "Easy living" som vissa föredrar att kalla det.


Husbonns rekommenderade garderob för husmodern/ modern kvinna:


1 kjol/ kolt i kraftigt tyg och mörka färger (smuts syns ej, behöver ej tvättas så ofta)

1 par strumpbyxor att bäras vid festligheter

2 par skor, ett grövre par (typ gummistövlar) för regniga dagar och ett par lite lättare för sommar och festligheter. Gärna i gråbrun ton (lera framträder ej så tydligt).

1 varm stickad mössa. Här kan en gladare färg (typ mossgrön) accepteras.

1 förkläde (för hushållsarbete). Ges med fördel i julklapp.

1 stickad tröja, gärna matchande gummistövlarna.

1 kortärmad tröja (att bäras då utomhustemperaturen överstiger 30 grader C)

4 par valfria underkläder (räcker om man tvättar 1 gång/ vecka)

1 par Lovikavantar (vid kall väderlek)

1 blus (vit eller svart) för festligheter. Spetsar piffar upp men bör betraktas som lyx och helst undvikas.

1 joggingoverall i bomull (för husmodersgympan)

2 par tubsockor (för gympa och hushållsarbeten)

1 valfritt smycke för mindre summa (finns ofta i automater utanför snabbköp). OBS ! Då kvinnan är gift och bär ring kan denna punkt strykas  av ekonomiska skäl.

1 psalmbok att läsas som förströelse på söndagar. Finns i fickformat att bäras i kolten.


Ja, det var väl i stort det som kan accepteras utan alltför stora utsvävningar och kapitalistiskt frosseri.


Jag ser alltså inte någon anledning att ha en garderob i vilken man till fullo kan inträda. Alltså kommer inga förhandlingar därom att hållas. Så sant jag är herre i huset (...som vi snart skall förvärva...kanske) !


På förfrågan kan jag även tillhandahålla en passande lista över en modern herres garderob.

//Husbonn    


Kommentarer
Postat av: Veronica

Han är söt, den kära sambon!



Ni förstår ju alla vem av oss som bestämmer här hemma - men det gör ingen skada om han får fortsätta hoppas! =)

2008-11-20 @ 15:48:43
URL: http://softshell.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Hoppsan! Det var ord och inga visor. Fast husbonn är ganska usel på att se till att sina spartanska synpunkter efterlevs...

2008-11-20 @ 18:55:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0