Prutat och klart!

Tre mäklare, tre värderingar och tre arvoden. Jösses vad de kan ta betalt!

Min ena syster kommer förmodligen att skratta så att hon trillar av stolen nu, men jag har gjort ett exceldokument med allt som rör bostadsbytesplaneringen. I detta dokument har jag bland annat lagt in formler för hur mycket de olika mäklarna kostar vid olika försäljningspris på lägenheten. (Vadå kontrollfreak? Inte jag inte!?)

Hursomhelst kunde vi se att den mäklare som vi fastnade mest för - med bäst foton och annonser - var dyrast. Men, mästerreklameraren till sambo är också en fena på att förhandla. Det går tydligen alldeles utmärkt att pruta ganska många tusenlappar på ett mäklararvode. Voila! Det blir många par skor till mig för den mellanskillnaden. Eller, vi tänker ju shoppa oss ett hus. Skorna får vänta till min gigantiska garderob. (Vi har inte förhandlat färdigt på den punkten än, men diskussionerna förväntas bli stenhårda. Han säger något om att jag redan har tillräckligt med skor och kläder. Det förstår jag inte alls)

För att summera och bortse från alla sidospår i inlägget har vi nu alltså anlitat en mäklare för att förbereda försäljning av lägenheten som sambon ägnat ett år av sitt liv åt att renovera.

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Hehe, rätt rätt sätt! Jag gjorde även en grafisk representation på hur mycket arvode det skulle bli vid olika försäljningspris och var brytpunkterna fanns när man jämförde dem. Det blev en mycket bra illustration över vilken mäklare jag skulle välja. Det råkade dessutom sammanfalla med den jag rent intuitivt gillade bäst. :-)



Hur går det med huset då?

2008-11-19 @ 19:16:09
Postat av: comvidare

Jäsp, hur orkar ni?



(försöker med konststycket att dölja en genuin avundsjuka för att kunna fatta beslut med andra argument än "magkänslan")

2008-11-23 @ 17:12:46
URL: http://comvidare.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0