Dagens tips

Att dofta som en nyponros ute i naturen under en längre tur är bara att glömma. Vattnet i en fjällbäck kan vara så kallt att det tar flera dagar innan kroppstemperaturen återgått till det normala. Så känns det i alla fall när jag ligger och skakar som en blöt hund i sovsäcken. Den huvudvärk som uppkommer vid schamponering och balsamering av ett långt hår i det kalla vattnet är en omedelbar bestraffning. Det känns verkligen när de stackars ensamma hjärncellerna fryser ihjäl. Av förklarliga skäl blir det därför inte dusch varje dag. Sen är det heller inte läge att ta med så mycket ur den normala tegelstenen till necessär när man måste bära på eländet hela tiden.

Men det finns knep att ta till för att undvika det värsta sunkstadiet. Ett av det mer välkända är att välja underställ av ull. Jag har testat att springa i ett par tunnare underställströjor och det fungerade klart över förväntan. Fastän jag använt dem flera gånger och varje gång hängt upp dem genomblöta av svett så luktade de fortfarande nytvättade efteråt. Enligt en lapp på en av mina tröjor var rekordet som någon haft på sig samma underställströja 196 dar, om jag inte minns fel. Men den tröjan luktade nog inte hallon. Problemet är att de är ganska dyra, rea eller naturkompaniets outlet fungerar.

Ett annat knep är att göra ett besök på apoteket. Deras absolut torr fungerar så pass bra att jag inte ens överväger att ta med en deodorant. Även om vi är ute i tio dagar. Inte för att jag någonsin har svettats...


(en utmärkt men svinkall dusch i Sarek)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0