Fjäderfän på bordet

Om jag skulle tvingas välja ett stackars djur att äta under resten av mitt liv skulle det, utan någon som helst konkurrens, bli kyckling.

När jag först träffade sambon hade han bestämt sig för att kyckling inte var föda för en karl. Det var något om en trådig konsistens. Som upplagt för diskussioner över spisplattorna, men problemet visade sig ha en enkel lösning. Eftersom det är jag som står för kockandet har han snällt fått finna sig i att inte själv kunna välja vad som ska serveras. Självklart har jag utnyttjat min roll som köksdiktator och serverat kyckling i alla möjliga former.

Under nästan tre års tid har jag fått höra "Jag tycker egentligen inte om kyckling, men det här var ju ganska gott!" varje gång jag ställt en maträtt innehållande nämnda fågel på bordet.


Det var tur att jag redan satt ner när han tidigare ikväll letade upp ett recept på Tasteline som han ville provsmaka. Överraskningen kunde annars fått allvarliga konsekvenser. Han tog nämligen fram ett recept på sin tidigare så hatade fågel, det blev Kokoskyckling med chili och jordnötssås!


Den här förändringen försätter mig i en något knivig situation. Om han har ändrat åsikt i ett ämne där han var så fast besluten om denna sin åsikt - vad kommer då krävas av mig? Att jag blir övertygad om att fler rengöringsmedel gör det roligare att städa? Att jag genom lobotomi eller annat lämpligt ingrepp blir en morgonpigg varelse med strålande morgonhumör? Eller - ve och fasa - att jag blir övertygad om att det inte är hysteriskt roligt att kittla min kille?

Kommentarer
Postat av: m

Jag hoppas sambon är miljömedveten, för här kommer billiga miljövänliga städtips som du kan ge honom.

Städtips 1

Ugnsrengöring: 2/3 flytande såpa blandas med 1/3 vatten. Gnid in ugnen. Sätt på ugnen på 100 grader i 15-20 minuter. Torka av.

Städtips 2.

Till badrum. Blanda 2 delar såpa, fyra delar vatten och saften av en stor citron. Häll på sprayflaska och använd på kakel, väggar och porslin.

Städtips 3

Rengöring av fönster. Blanda vatten, diskmedel, några droppar amoniak och en knivsuddskrita. tvätta och torka av med luddfri trasa.

Städtips 4.

Fastbränt i mikron. Blanda vatten och citronsaft i en skål och kör på full effekt. Torka av.

2009-01-08 @ 15:09:26
Postat av: Cecilia

Hans tidigare åsikt baserade ju sig självklart på att han inte visste hur han skulle tillaga fågeln. Du har helt enkelt öppnat hans ögon. Men nog vet du allt hur man kittlar en kille? :-D



För övrigt anser jag att kyckling skulle stå på min lista också om jag aldrig fick äta annat...

2009-01-08 @ 17:38:00
Postat av: Husbonn

Okej, kyckling går an. Köttfärs har större potential globalt sett men...kyckling funkar. För övrigt gör ju ingredienser som jordnötssmör och kokos det mesta gott, precis som min sambo (uppriktigt fjäsk)



Det var minsann finurliga recept på rengöringsmedel men frågan är, slår de spännande och färgglada produkter som "Anti-fett power", "Mr Muscle WC rent", "Duschan specialrengöring (med en städande kvinna på etiketten), "Ajax professional Glass & stainless steel" eller min favorit "Power cleaner Cillit BANG" ?

Skulle inte tro det men väl värt ett test. Är inte ammoniak radioaktivt förresten...eller var det cancerframkallande...hmmm, förmodligen det senare. Får väl bära gasmask när jag testar. Verkar farligt.



Slutligen vill jag med kraft avstyra alla dialoger om att kittla killar. Så gör man helt enkelt inte. jag menar....kittlar Silvia kungen, skulle inte tro det ! Sluta med sånt, NU ! Det är ovärdigt.



Det var allt...tror jag. Tack för mig.

2009-01-08 @ 20:22:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0